نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم


مهرماه 1373 - اون دوره از بازی ها ،  تیمها بدون شرط سنی بودند و بیشتر اونها به جز عربستان و ژاپن با تیم اصلی بزرگسالشون در تورنمنت حضور پیدا کرده بودند .  بعد از فروپاشی شوروی سابق ، کشورهای تازه استقلال یافته جدیدی هم مثل ازبکستان ، ترکمنستان و تاجیکستان حضور داشتند . تیم ملی هم به عنوان مدافع قهرمانی دوره قبل (پکن)  با مربیگری استانکو پوکله پوویچ شرکت داشت . تیمها تو چهار گروه  5 تایی بودن که از هر گروه دو تیم به مرحله بعد (یک چهارم) میرفتن .

تیم ایران هم با تیمهای چین – ترکمنستان – بحرین و یمن همگروه بود . اولین بار بود که در آسیا هر برد 3 امتیاز محسوب میشد .


بازی اول تیم ملی 11 مهر 73 با تیم بحرین بود .  سیستم و ارنج تیم خیلی با بازیهای تدارکاتی فرق داشت و نشون میداد مربی هنوز به ترکیب اصلی نرسیده . تلویزیون فقط بیست دقیقه از بازی رو اونهم به صورت منقطع نشون داد . تو نیمه دوم هم اون حادثه معروف برخورد علی دایی با دروازه بان بحرین پیش اومد که منجر به پارگی طحال دایی شد . ولی با این حال دایی تا آخر بازی ادامه داد و بعد بازی به بیمارستان منتقل شد . آسیب دیدگی جدی بود و دایی تا پایان تورنمنت نتونست برگرده .


 

علاقمندان هم بالاجبار بقیه بازی رو از رادیو دنبال میکردن . بازی هم 0-0  تموم شد و دوستداران ناراحت از نتیجه .

بازی دوم  تیم ملی دو روز بعد 13 مهر 73  با ترکمنستان  در ورزشگاه بینگو هیروشیما انجام شد . این بازی رو تلویزیون کامل نشون داد .  بازی ایران متفاوت از گذشته بود و دوندگی بازیکنان تو حمله و برگشت مشهود بود . تکروی و بازی زمینی چندان تو دستور کار نبود و به جاش سانتر از جناحین و ضربه سر دیده میشد . علیرغم دوندگی و ارسال زیاد،  تیم تو تمام کنندگی ضعف جدی داشت و ضربات آخر تمام کننده نشون نمیداد . دقیقه 60  هم تیم ایران از یک شوت زمینی پشت 18 قدم گل دریافت کرد . این وضع تا اواخر بازی بود تا اینکه سه چهار دقیقه به پایان از روی یک ضربه ایستگاهی از کناره زمین ، کریم باقری یک ضربه سر به تیرک مخالف زد و توپ با برخورد به پای مدافع ترکمنستان وارد دروازه شد .  یک مساوی دیگه اونهم به زحمت .




بازی سوم و سرنوشت ساز تیم ملی  روز 15 مهر 73 در ورزشگاه رجیونالی شهر هیروشیما با تیم چین بود . تیم ملی حداقل به یک مساوی احتیاج داشت تا در صورت برد احتمالی مقابل یمن در بازی آخر ، به عنوان تیم دوم به مرحله بعد بره . ولی باز هم علاقمندان یک ارنج متفاوت و یک سبک بازی متفاوت از تیم ملی دیدند و نشون میداد سرمربی کروات تیم هنوز به قطعیت نرسیده .باز هم سانتر از جناحین (علیرغم عدم حضور دایی ) و دوندگی بیشتر از ایران ولی نتیجه مال چین .  بازی و دوندگی بیشتر از آن ایران بود ولی باز هم مهاجمان ( پیوس ، شاه محمدی و مدیر روستا) نتونستند گل بزنند .تیم چین هم علیرغم اینکه فرصتهای جدی گلزنی نداشت ولی دقیقه 76 روی یک ارسال از کناره زمین روی دروازه ایران ، توپ  به راحتی هرچه تمامتر  گوشه دروازه غلتید  و غلامپور هیچ عکس العملی برای دفع  توپ نداشت . بازی هم 0-1 تموم شد و ایران برای اولین بار حتی از گروهش هم صعود نکرد .



بازی چهارم هم با یمن تشریفاتی بود و تیم ملی با 4 گل پیوس، شاه محمدی ، محرمی و منافی بازی رو بردن ولی تو حذف تیم هیچ نتیجه ای نداشت و چین و ترکمنستان  به مرحله بعد رفتند .

 بعد بازی ها ، ایران پایین ترین رنکینگ تاریخ خود را (122)  کسب کرد . استانکو هم بعد از بازیها برکنار شد . ازبکستان هم قهرمان .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی