نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم



تیم ملی ایران پس از ناکامی در راهیابی به جام جهانی 2002  ،  یک دوره یکساله نقاهت را سپری کرد . در بهمن 1381  همایون شاهرخی سرمربی تیم شد و بلافاصله بازیهای دوستانه با اکراین و بلاروس انجام شد که نتیجه چندان مطلوب هواداران نبود .قرعه کشی مقدماتی جام ملتها انجام و ایران با لبنان ، اردن و کره شمالی همگروه شد .برنامه afc  به گونه ای بود که همزمان با مقدماتی جام ملتها ، مقدماتی جام جهانی هم انجام میشد .شکست 3-2 مقابل اردن  در مقدماتی جام ملتها و بدنبال آن شکست 1-0  از این کشور در تهران (شهریور 82)  در مقدماتی جام جهانی ،  موج اعتراضات هواداران و رسانه ها را بدنبال داشت و در نهایت در مهر 1382 با برکناری همایون شاهرخی و  جایگزینی برانکو ایوانکویچ  همراه بود . کادر فنی جدید  بلافاصله بازی بین قاره ای با نیوزلند انجام شد که با پیروزی ایران همراه بود . برانکو ترکیب متفاوتی از بازیکنان که عموما از تیمهای غیرتهرانی بودند را اعلام و سیستم بازی  متفاوتی  را نیز در تیم پیاده کرد . در نتیجه  تیم ملی در بازی برابر لینان و کره شمالی پیروز شد و راهی جام ملتهای آسیا در چین گردید .


در این تورنمت  ایران با ژاپن ، عمان و تایلند  همگروه بود .  بازی اول مقابل تایلند 3-0 برنده شد  ، ولی   در بازی دوم مقابل عمان به علت سیستم ناآشنای دفاع خطی ، تیم به مشکل خورد و در نیمه اول دو گل از عمان دریافت کرد . شرایط دشوار بود و فرصت جبران کم . در نیمه دوم سیستم تغییر کرد و ابتدا روی خلاقیت فردی علی کریمی ،  یکی از گلهای خورده جبران شد . در این شرایط و در اواسط نیمه دوم ، در سمت چپ تیم که اکثر  حملات حریف از آنجا بود ، درگیری لفظی و سپس فیزیکی ، بین رحمان رضایی  و ناجی بداوی پیش آمد .





داور در یک تصمیم ارفاقی حکم به ادامه بازی داد در حالی که می توانست هر دو را اخراج کند .در اواخر بازی فشار ایران همه جانبه بود و سرانجام این تلاش ، بی پاسخ نماند .در پی یک ضربه آزاد  محمد نصرتی با ضربه پشت سر ، دروازه عمان را گشود.  این تساوی بیشتر به نفع ایران بود چرا که با یک مساوی برابر ژاپن به دور بعد صعود میکرد


.در مرحله یک چهارم علیرغم چند مصدومیت و محرومیت تیم با مثلث طلایی کریمی ، مهدوی کیا و کعبی و انجام بازی تهاجمی ، موفق شد کره جنوبی مدعی را 4-3 شکست دهد .

krimi  2004

در مرحله نیمه نهایی برابر چین میزبان ، علیرغم تسلط بیشتر بر بازی توسط  ملی پوشان ، داور دو اشتباه تعیین کننده بر ضرر تیم داشت و با اخراج ستار زارع و نادیده گرفتن یک پنالتی صحیح ، بازی به وقت اضافه و ضیافت پنالتی رسید .


مبعلی و گل محمدی ضربات را از دست دادند تا باز هم ایران علیرغم شایستگی ، ناکام نیمه نهایی ها لقب گیرد .







هرچند پیروزی 4-2 مقابل بحرین در رده بندی ، تا حدودی التیام بخش بود و انتقام بازی ناجوانمردانه  سال 1380  ، از این تیم محسوب میشد .


iran  afc 2004


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی