نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم


مقدماتی جام جهانی 1998

دور اول تیم ملی با تیمهای سوریه ، قرقیزستان و مالدیو  همگروه بود که ایران با 5 پیروزی ( به ویژه 17-0 مقابل مالدیو) و یک تساوی برابر سوریه به عنوان سرگروه به دور بعد صعود کرد .

در مرحله نهایی ایران با چین ، عربستان ، کویت و  قطر همگروه بود . بازی ها رفت و برگشت بود و تیم اول مستقیم و تیم دوم  پلی آف صعود میکرد .


آغازین بازی  شهریور 1376 در دالیان چین بود و تیم که ابتدا با دو گل عقب بود با تکیه بر استعدادهای فردی بازیکنانی همچون عزیزی ، باقری و مهدوی کیا  4-2  به پیروزی رسید .





در تهران برابر عربستان یک بازی احساسی و هیجانی انجام  شد و تساوی 1-1 به دست آمد . باقری هم  یک پنالتی را از دست داد .

بازی با کویت در این کشور هم تا دقایق پایانی یک بر صفر به سود میزبان بود که با یک هجوم همه جانبه  ملی پوشان و ضربه تمام کننده  کریم باقری به تساوی منجر شد .  بازی  با قطر در تهران هم یک جانبه و 3-0  به سود ملی پوشان خاتمه یافت . بعد از این بازی سرمربی قطر برکنار و جمال حاجی بوسنیایی منصوب شد و روند این تیم تغییر کرد .

دور برگشت با پیروزی بر چین در تهران آغاز شد ولی باخت در دقایق پایانی  مقابل عربستان در ریاض  کار را سخت و از این بازی به بعد سیر صعودی ایران شکل نزولی به خود گرفت . تساوی خانگی با کویت در یک بازی  چالشی  کار را سخت تر و همه چیز را به بازی آخر مقابل قطر موکول کرد . پیروزی بر قطر صعود مستقیم به جام جهانی بود .

در این بازی تیم  تا حدی ناهماهنگ و مضطرب نشان میداد و قطر که با تعویض سرمربی خود به دو پیروزی پیاپی دست یافته بود  با روحیه مضاعف مقابل ایران قرار گرفت . گل دقیقه 35  قطر  شرایط را برای جنگ روانی و وقت کشی آنها مهیا کرد .

در حالیکه جنگ روانی و فیزیکی  در این بازی کاملا مشهود بود در پی یک ضد حمله در دقایق پایانی گل دوم قطر هم به ثمر رسید .

این باخت ایران را در رده دوم جدول قرار داد و  ناگزیر از بازی مقابل دوم گروه بعد  یعنی ژاپن شد .

پس از این باخت ، با شرایط خاصی که بر اردو حکمفرما بود سرمربی تیم ملی برکنار و " ویه را"ی برزیلی جایگزین شد . او بلافاصله  تعدادی بازیکن از جمله زرینچه ، پاشازاده ، شاهرودی و نامجو مطلق را  به تیم دعوت کرد.





آبان 1376 پلی آف آسیا برای سهمیه سوم این قاره در مالزی برگزار شد . بازی پایاپای مقابل ژاپن  در حالی انجام شد که در خط دفاع تیم آسیب پذیر نشان میداد . در نهایت بازی در وقت عادی 2-2 و در وقت اضافه  با گل طلایی به سود ژاپن پایان یافت .





ایران به عنوان نماینده چهارم آسیا  دو بازی با  نماینده اقیانوسیه (استرالیا) انجام داد و  در نهایت در یک بازی پرشور و حماسی در ملبورن  تساوی تاریخی 2-2 حاصل و ایران با قانون گل زده بیشتر در خانه حریف پس از طی راهی بسیار پرفراز و نشیب ، راهی جام جهانی 1998 فرانسه گردید .


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی