نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم


با توجه به میزبانی کره و ژاپن در این دوره ،  سهمیه قاره  دو و نیم تیم بود . دور اول ایران با گوام و تاجیکستان همگروه بود که بازی ها به صورت سه جانبه در تبریز در  آبان 1379 برگزار و ایران با دو  پیروزی  راهی مرحله بعد شد .  در اینجا تیم ملی با عربستان ، بحرین  ، عراق و تایلند همگروه بود  . تیم اول مستقیم و تیم دوم به پلی آف جام جهانی میرسید . تیم ملی با مربیگری بلاژویچ  نتایج نسبتا موفقی گرفت  و رفت و برگشت عراق را شکست داد و یک مساوی و یک پیروزی هم مقابل عربستان داشت .



ایران مقابل بحرین به مشکل خورد و بازی رفت در تهران به مساوی رسید . در حالی که گل صحیح گل محمدی آفساید اعلام شد .آخرین بازی تیم  29 مهر 1380  در منامه مقابل بحرین بود . پیروزی در این دیدار صعود مستقیم به جام جهانی بود ولی  نتیجه تراژیک تر از آن چیزی بود که تصور میشد .

این بازی به تعبیری تلخ ترین بازی ملی محسوب میشود .


در حالی که تیم ملی در بازی های قبلی جسور نشان میداد ،  در این بازی به نظر میرسید از پیش باخته است . ناهماهنگی و اضطراب به وضوح بر عملکرد بازیکنان سایه انداخته بود  و عملا بازی ضعیف و عجیبی از تیم ملی شاهد بودیم . حضور زودهنگام  در بحرین فرصت هجمه علیه ایران را فراهم ساخته بود . در این شرایط دوبار دروازه ایران در نیمه اول باز شد و فرصت تمارض و اتلاف وقت را برای بحرین مهیا ساخت .بحرین که صعودش غیرممکن بود با تمام قوا برای صعود همسایه سعودی اش تلاش میکرد . پس از گل اول ایران توسط دایی ، درگیری و حواشی در زمین پیش آمد و نیکبخت و دین محمدی اخراج شدند .تیم 9 نفره هم در پی ضد حمله و اشتباه میرزاپور گل سوم را دریافت و از صعود مستقیم به جام جهانی باز ماند .




رحمان رضایی مقدماتی جام جهانی  2001





در نتیجه در مرحله پلی آف با امارات متحده  و در بازی رفت علیرغم از دست رفتن فرصتهای متعدد ، سرانجام کریم باقری با شوت زمینی پشت محوطه دروازه امارات را باز کرد و در بازی برگشت ملی پوشان علیرغم 10 نفره شدن ،  نمایشی بهتر داشته و 3-0 برنده شدند و به مصاف تیم پانزدهم اروپا یعنی ایرلند جنوبی رفتند. 
بازی رفت در دوبلین با قدرت بیشتر میزبان 2-0 پایان یافت  هرچند علی کریمی دو موقعیت تک به تک با دروازه بان را از دست داد .






بازی برگشت در تهران هم تیم ملی همچنان در گلزنی ناکام بود و علیرغم چند فرصت نصفه و نیمه  قادر به گلزنی نبود . در این شرایط از دقیقه 70 به بعد تماشاگران با پرتاب اشیا و مواد محترقه متعدد ، اعتراض خود را نشان میدادند .هرچند در واپسین لحظات با ضربه سر گل محمدی تیم به پیروزی 1-0 رسید ، ولی این پیروزی چاره کار نبود و تیم ملی در مجموع 2-1 بازنده و علیرغم شایستگی از صعود باز ماند .




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی