نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم


شرایط خاصی بر این جام حکمفرما بود . ایتالیا میزبان بود و سایه گروههای مافیایی و شورش طرفداران افراطی انگلیسی و ایتالیایی و ...  روی بازی ها احساس میشد .

گزینه های زیر هم در این جام پر رنگ بود که به تفصیل در موردش  حرف میزنیم .

*   معدل گل پایین تر از ادوار قبل

*   داوری های ضعیف تر از دوره های قبل

*   خطاهای فاحش دروازه بان ها ( گاف )

*  موثرترین بازیکنان ذخیره  نسبت به دوره های قبل که نتایج بازی ها را تغیر میدادند .

*  آمار بالای پنالتی های هدر رفته در طول 90 دقیقه  بازی

===========================================


opening

 

massing

mm

marad


schiiiiii


ussr





 

نتایج بدست آمده  از تیمهای  کامرون ، کاستاریکا ، رومانی  و یوگسلاوی   فراتر از انتظار بود و در عوض تیم های هلند ، شوروی ، برزیل  و اسپانیا  کمتر از انتظار ظاهر شدند و  زودتر از انتظار از جام خداحافظی کردند و هیچ کدامشان حتی به یک چهارم نهایی هم نرسیدند.

 

                                                     پنالتی ها

بر اساس تعداد کم پنالتی های به ثمر رسیده در دو هفته اول بازی های این جام ، " ویم وندروس"  کارگردان آلمانی فیلم " ترس دروازه بانان از پنالتی "  در صدد برآمد مجددا فیلمی دوباره با عنوان " ترس مهاجمان از پنالتی "  را بسازد .

 

بازیکنان جام جهانی از ده پنالتی اعلام شده  در طول بازی های دو هفته اول ، تنها 5 پنالتی را گل کردند . به این ترتیب نسبت پنالتی های از دست رفته در این جام بالا بود .

"میشل بیلک" از چکسلواکی ، " روبن سوسا "  از اروگوئه ، "فاروق هادزی بگیچ" از یوگسلاوی ،  " انزو شیفو از بلژیک " و  "جیان لوکا ویالی" از ایتالیا در کاشتن این ضربه ها از فاصله 12 متری در درون دروازه ها ، ناموفق بودند .

vialli


بیلک  میتواند به این دلیل که از 3 پنالتی خود ، 2 تا را گل کرده بود خود را تسکین دهد . فاروق و ویالی هم به  دلیل این که قبل از خرابکاری آنها ، تیمشان یک بر صفر جلو بود و بازی هم با همین نتیجه به سود تیمشان پایان یافت ، از نیش انتقادها خلاص شدند . اما پنالتی های  هدر رفته روبن سوسا و انزو شیفو،  کار دست تیمشان داد و آنها را از یک  امتیاز شیرین محروم کرد .



--------------------------------------------------------------------------------------------


 

                                             ذخیره ها

نیمکت ذخیره ها در جام جهانی 1990  ، برای ایجاد شکوه و عظمت  یک سکوی پرتاب بود . این ذخیره های درخشان در لحظاتی وارد بازی شدند که  بازیکنان اصلی در هوای گرم و شرجی گرفتار  و از  تغییر نتیجه عاجز  بودند .

سه تیم از هشت تیم مرحله یک چهارم  موفقیت خود را مدیون بازیکنان ذخیره  بودند . روژه میلای کامرونی  با 38 سال سن  ستاره ذخیره های این جام بود که 4 گل از هفت گل تیمش را در این رقابت ها به ثمر رساند .

milla


=================================================


اسکیلاچی  مهاجم ایتالیا که در دور گروهی ذخیره بود  در هر بازی پس از ورود به زمین در نیمه دوم موفق به گلزنی میشد به طوری که در دور حذفی و پایانی از ابتدا وارد بازی میشد . او شش گل از ده گل ایتالیا در این رقابت ها را به ثمر رساند و آقای گل شد .

schilaci




================================================

آلدو سره نا  ذخیره تیم ایتالیا نیز در بازی با اروگوئه گل دوم را به ثمر رساند .

================================================

تیم انگلیس هم راهیابی به دور مرحله یک چهارم را مرهون دیوید پلات بازیکن ذخیره خود بود که با گل وقت اضافه برابر بلژیک و همینطور گل در برابر کامرون در یک چهارم  نهایی شرایط صعود به نیمه نهایی را فراهم ساخت .


platt

مدفورد  ذخیره کاستاریکا  در  مسابقه با سوئد  در 3 دقیقه به پایان بازی گل پیروزی بخش  تیمش را به ثمر رساند .


===============================================

دو گل اروگوئه هم توسط بازیگنان ذخیره ا ین تیم بود . در برابر بلژیک "بنگوچه آ "  و در برابر کره جنوبی   " فونسه کا " ناجی این تیم بودند .

 

                                            خطاهای فاحش دروازه بان ها

جام جهانی 1990 سرشار از گاف های دروازه بانان بود . اشتباهاتی که در این سطح از فوتبال حیرت آور بود و بعضا همین اشتباهات فاحش ، نسخه  یک تیم را  در هم می پیچید :



+  داسایف دروازه بان  نامدار شوروی  در دیدار اول با رومانی  گل فاحشی دریافت کرد که به علت جاگیری غلط او به ثمر رسید و موجب حیرت کارشناسان شد.



====================================================

+ شیلتون دروازه بان 40 ساله انگلیس که دو خطای فاحش انجام داد . اولی برابر آلمان در نیمه نهایی که در هنگام ضربه ایستگاهی بیش از حد جلو آمد و توپ بعد از برخورد به مدافعان از پشت سرش وارد دروازه شد. دومی هم در بازی رده بندی با ایتالیا که توپ را روی زمین قل میداد و اصلا متوجه  غافلگیری روبرتو باجو از پشت سرش نشد  و توپ دزدی باجو منجر به گل ایتالیا شد .


shilt



+  پمپیدو  دروازه بان آرژانتین در بازی  افتتاحیه هم گل فاحشی از کامرون دریافت کرد .

pompido

============================================


+  وان بروکلن دروازه بان هلند هم در بازی سوم گروهی مقابل ایرلند  اشتباه فاحشی مرتکب شد که سرنوشت این تیم را تغییر داد . هلند تا دقیقه 70 یک بر صفر پیش بود . در دقیقه 71 در حالی که ضربه شروع بازی از دروازه مقابل را مدافع هلند رو به عقب به دروازه بانشون فرستاد ، داروازه بان نتونست این ضربه معمولی را کنترل کنه و توپ از دستانش رها شد و جلو مهاجم ایرلند افتاد و او هم بدون معطلی و با یک خیز روی زمین توپ را به سقف دروازه هلند رسوند(تصویر پایین) .این گل تساوی منجر به جابجایی دو تیم دوم و سوم جدول گروه شد و هلند( سوم گروه) به مصاف آلمان (اول گروه 4 )رفت و اونجا هم حذف شد. در صورتی که اگرگل تساوی را نخورده بود به مصاف رومانی میرفت که راحت تر از آلمان بود .( آلمان اون سال قوی بود و قهرمان شد)

van bruekelen


+ زنگا  دروازه بان ایتالیا که بهترین دروازه بان سال جهان بود و تو 5 بازی نهایی جام ، کلین شیت داشت در مرحله نیمه نهایی در شرایطی که ایتالیا 1 بر 0 از آرژانتین جلو بود در پی یک سانتر هوایی در دفع توپ تردید کرد و کانیجیا   با ضربه پشت سر ، دروازه را باز کرد . این گل مساوی کار را به وقت اضافه و پنالتی ها کشوند و اونجا هم ایتالیا 4-3 شکست خورد و نتونست فینال بره  .

zenga





+ ایلگنر  دروازه بان آلمان در بازی سوم گروهی  مقابل کلمبیا  در دقیقه 90 گل مساوی دریافت کرد که  اصطلاحا "لایی" گفته میشه .



+  هیگیتا  دروازه بان کلمبیا  که بیش از حد جلو می اومد و حتی تا وسطهای زمین بازی نمایش انجام میداد . در بازی با کامرون در حال نمایش دادن بود که روژه میافزودن تصویر از فضای اختصاصیلا توپ رو ازش قاپید و گل زد .


higuita

===========================================



  داوری ها

داوری های این دوره از رقابت ها هم بعضا  خطاهای  فاحشی داشت . مهار توپ با دست توسط مارادونا در بازی برابر شوروری در دهانه دروازه ،  کارت قرمزهای افراطی برای بازیکنان کامرون در دیدار اول ،  پنالتی برای رومانی در دیدار با شوروی در حالی که خطا خارج از محوطه بود ،  پنالتی بحث برانگیز برای انگلیس مقابل کامرون (یک چهارم)  ، گل های صحیح ایتالیا مقابل  چکسلواکی  و ایرلند که آفساید اعلام شد و پنالتی بازی فینال  که بحث برانگیز بود نشان از سطح ضعیف تر داوری ها داشت .


breme


winner


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی