نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

دور اول مقدماتی ، ایران با اردن ، قطر و لائوس همگروه بود . به نظر میرسید دور اول  مشکل تر  از دور دوم است .چرا که فقط یک تیم از هر گروه به دور دوم صعود میکرد .

در آخرین بازی خانگی تیم ملی در مقدماتی جام ملتهای آسیا ( دی 1382 ) ، در ورزشگاه آزادی تماشاگران با پرتاب مواد محترقه  و آتش زا ، باعث آسیب به بازیکن کره شمالی شده بودند . تصمصم فیفا حکم به برگزاری بازی خانگی بعدی ایران  بدون تماشاگر بود . در نتیجه اولین بازی مقدماتی جام جهانی در بهمن 82 در ورزشگاه آزادی و بذون تماشاگر برگزار شد که با پیروزی 3-1  ملی پوشان همراه شد . این بازی همزمان با اوج گیری لژیونرهای ایرانی در بوندس لیگا ( هاشمیان و مهدوی کیا ) بود . هاشمیان بنا به عللی از مدتها قبل عطای بازی در تیم ملی را به لقایش بخشیده بود لیکن خبر گلزنی های پی در پی او در بوندس لیگا  مدام به رسانه ها میرسید ، به طوری که در جدول نهایی گلزنان بوندس لیگا در فصل 2003   مشترکا به مقام سوم هم رسیده بود . مهدوی کیا هم در همان سال 2003  به علت درخشش در هامبورگ ، عنوان بهترین بازیکن سال آسیا شد .بازی دوم در کشور لائوس و بطور یکجانبه با پیروزی 7-0 ایران همراه بود .سومین بازی برابر اردن در حالی انجام شد که تیم از حملات پیاپی خود نتوانست نتیجه ای بگیرد ولی در اواخر بازی و روی یک ضد حمله ، اشتباه کعبی در محاسبه زمان تکل و فرار مهاجم اردنی ، دروازه خود را باز شده دید . در این شرایط تنها در صورتی که ایران هر سه بازی برگشت را پیروز میشد قادر به صعود به مرحله بعد میشد .

اولین بازی برگشت با اردن در عمان در شهریور 83 برگزار شد . پیروزی به هر قیمت در دستور کار بود و پرسینگ در زمین حریف از ابتدای بازی مشهود بود . هر چند موقعیت هایی هدر میرفت ولی دقیقه 77  با ضربه سر عالی نیکبخت دروازه اردن باز شد و در ادامه دایی روی یک ضد حمله گل دوم را زد . مهر 83 در دوحه بازی بعدی بود و اگرچه تا 15 دقیقه پایانی ، تیم 2-1  از حریف عقب بود ولی فشار پرسینگ بر حریف نتیجه داد و گل دوم و سوم هم به  ثمر رسید .گل  سوم با همکاری خداداد عزیزی که با فشار رسانه ها و مردم پس از سه  سال به تیم دعوت شده بود و پاس عرضی مهدوی کیا به هاشمیان در دهانه دروازه به ثمر رسید .در نتیجه ایران به عنوان سرگروه و تنها تیم این گروه به  دور بعد صعود کرد .




 

دور دوم رقابتها در بهمن همان سال با بازی برابر بحرین در منامه آغاز شد که به تساوی بدون گل رسید .  در فروردین 84  دومین بازی با ژاپن در تهران انجام شد  که با درخشش هاشمیان 2-1 پیروز شد .  متاسفانه به علت ازدحام بیش از حد تماشاکران در پایان بازی ، تراژدی فوت 7 هموطن عزیز رقم خورد .  به فاصله چند روز بعد بازی با کره شمالی در پیونگ یانگ برگزار شد و علیرغم بروز حواشی از جمله درگیری بازیکنان حریف در حین بازی و تماشاگران حریف در رختکن با ملی پوشان ، پیروزی 2-0 حاصل شد . هماهنگی مطلوبی بین خطوط مشاهده میشد .




خرداد 1384  تیم ملی در حالی بازی سرنوشت ساز مقابل بحرین را انجام میداد که در صورت پیروزی ، صعود به جام جهانی مسجل بود . این بازی به نوعی انتقام از بحرین در مقدماتی 2002 محسوب میشد .  ایران با تک گل نصرتی 1-0 پیروز و راهی جام جهانی 2006 گردید . جشن صعود در خیابان  همانند آذر 1376 برگزار شد. نهایتا شهریور همان سال بازی  آخر مقدماتی در ژاپن برگزار شد  2-1 به سود میزبان خاتمه یافت هرچند نتیجه آن تاثیری در صعود ملی پوشان  نداشت و ژاپن و ایران به عنوان تیمهای اول و دوم از این گروه به جام جهانی 2006 صعود کردند .




 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی