نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم


پس از صعود به جام جهانی 2006 که برای اولین بار در دور نهایی بدون کش و قوس همیشگی انجام گرفت (هر چند در دور اول این کش و قوس تا حدودی برابر اردن و قطر پیش آمد) تیم ملی به مرحله اردو و آمادگی رفت . فضای رسانه‌ای و مسئولان در تمام مدت قبل از جام جهانی، فضایی خوش بینانه و اغراق آمیز بود .

رسانه ملی به طور مکرر، اشعار حماسی درخصوص تیم ملی پخش می کرد و هر از گاهی هنرمندی یا ورزشکاری تحت عنوان « روحیه دادن »، قطعه هنری برای تیم ملی می سرود که این وضعیت به حالت اغراق رسیده بود . مسئولان جدید سازمان تربیت بدنی که پس از انتخابات و تغییر دولت در مرداد 84 عوض شده بودند در طی چند ماه به تدریج با فدراسیون فوتبال و شخص محمد دادکان رئیس آن، دچار اختلافاتی شدند .

سازمان تربیت بدنی جدید، اصرار به برخی تغییرات در برنامه و روش تیم ملی قبل از جام جهانی داشت که فدراسیون و سرمربی مخالف آن بودند . از جمله استفاده از بازیکنان دورگه همانند فریدون زندی و نیز لغو برگزاری بازی های دوستانه . در همین راستا، لغو بازی های 4 جانبه جام ال جی توسط سازمان، موجب ضرر به فدراسیون فوتبال وقت گردید . در چنین شرایطی اعلام رئیس سازمان به محمد دادکان مبنی بر تغییر وی حتی در صورت موفقیت، حواشی پیرامون تیم را بیشتر کرد . اختلافات درون تیمی نیز مزید بر علت شده بود و برخی بازیکنان تیم، به حضور بازیکنان پا به سن گذاشته بشدت معترض بودند .

خرداد 1385 در چنین شرایطی تیم ملی پا به کارزار بزرگ جام جهانی گذاشت . بازی اول مقابل مکزیک علیرغم تلاش بازیکنان، عیار تیم را نشان داد . باخت 1 – 3 به این تیم پایانی بر خوش‌بینی های حبابی بود . بازی دوم برابر پرتقال در حالی انجام شد که علی دایی بر روی نیمکت ذخیره ها بود .

تعویض کریمی در نیمه دوم و لگد وی به ساک ورزشی، نشانه خوبی از همدلی بازیکنان نبود . باخت 0 – 2 به پرتقال در آن شرایط آبرومند بود . تیم ملی در حالی بازی سوم مقابل تیم آفریقایی آنگولا به تساوی 1 – 1 رسید که هر دو تیم از لحاظ آماری و ایجاد موقعیت تقریباً در یک سطح قرار داشتند . در این بازی علی دایی مجدداً در ترکیب تیم بود و علی کریمی از بازی برابر آنگولا امتناع نمود . سه بازی، دو باخت، یک تساوی، یک امتیاز و تیم چهارم گروه، همه آن چیزی بود که صدا و سیما و مسئولان به مدت یکسال در بوق و کرنا کرده بودند . پس از جام جهانی و تعویض رئیس فدراسیون، به همکاری برانکو نیز با تیم ملی، پایان داده شد





,lg.

hghh

myt

bbnj

byj

fbbn

دایی  2006

تونی  2006

هلند  2006

هلند پرتقال  2006



198 تیم در مقدماتی

در مرحله مقدماتی جام هجدهم که از سپتامبر 2003 آغاز شد، 198 تیم از شش قاره شرکت کردند و در پایان 31 تیم از جمله ایران جواز صعود به مرحله نهایی را به دست آورند تا در این مرحله در کنار آلمان میزبان به رقابت بپردازند.

آلمان به عنوان میزبان به صورت خودکار صعود کرد و 31 سهمیه باقی مانده بین قاره ها تقسیم شد.

برای اولین بار مدافع عنوان قهرمانی نتوانست به صورت خودکار صعود کند. 13 تیم از اروپا، پنج تیم از آفریقا، چهار تیم از آمریکای جنوبی، چهار تیم از آسیا و سه تیم از منطقه کونکاکاف به جام جهانی رسیدند.

هشت تیم آنگولا، ساحل عاج، جمهوری چک، غنا، توگو، ترینداد و توباگو، اوکراین و صربستان و مونته نگرو برای اولین بار طعم حضور در جام جهانی را چشیدند.

 

 

** 64 بازی در 12 شهر

مجموعاً 12 ورزشگاه در 12 شهر برلین، دورتموند، فرانکفورت، گلزن کرشن، هامبورگ، هانوفر، کایزرسلاترن، کلن، لایپزیگ، مونیخ، نورنبرگ، اشتوتگارت آلمان برای میزبانی جام جهانی انتخاب شده بودند.

 

** آلمان - کاستاریکا؛ پر گل ترین بازی افتتاحیه تاریخ جام جهانی

جام جهانی 2006 غرور ملی از دست رفته ژرمن ها را بازگرداند. آلمان در دیدار اول 4 بر 2 کاستاریکا را برد تا این مسابقه پر گل ترین بازی افتتاحیه تاریخ جام های جهانی شود. میزبان در نهایت با سه پیروزی به دور بعد راه یافت و اکوادور هم دوم شد. کاستاریکا در این مرحله حتی یک امتیاز کسب نکرد.

انگلیس فاتح گروه دوم شد، اما آمار نشان نمی دهد آنها چقدر سختی کشیدند تا به این موفقیت برسند. ترینیداد و توباگو با درخشش خود، انگلیس را تا دقیقه 83 متوقف کرده بود، اما سرانجام ˈپیتر کراوچˈ سانتر دیوید بکام را به گل تبدیل کرد. سوئد هم از یاران ˈاسون گوران اریکسونˈ یک تساوی 2 بر 2 گرفت تا دوم شود.

آرژانتین و هلند هم خوش درخشیدند و هر دو بازی اول خود را بردند. نتیجه تساوی بدون گل آنها در روز پایانی نتیجه ای نیست که جذابیت این مسابقه را نشان دهد. صربستان و مونته نگرو هم آخرین جام جهانی خود، پیش از تجزیه را تجربه کرد. آن ها یک شکست تحقیرآمیز شش بر صفر مقابل آرژانتین را تجربه کردند و آخر شدند.

مکزیک یکی از دو تیمی بود که با چهار امتیاز به دور بعد رسید. پیروزی روز نخست مقابل ایران و تساوی بدون گل مقابل آنگولا برای آنها کافی بود. پرتغال در این گروه به آسانی صدرنشین شد.

صعود غنا از گروهی که شامل چک، ایتالیا و آمریکا بود، از شگفتی های این جام است. آمریکایی ها که چهار سال قبل به یک چهارم نهایی رسیده بودند تنها یک امتیاز کسب کردند که در بازی خشونت آمیز مقابل ایتالیا حاصل شد.

ˈ.

استرالیا که پس از 32 سال به جام جهانی برگشته بود تبدیل به اولین تیم قاره اقیانوسیه شد که به دور دوم صعود کرده است. تساوی 2 بر 2 مقابل کرواسی در روز آخر برای صعود آن ها کافی بود.

اسپانیا جام را با در هم کوبیدن اوکراین با نتیجه 4 بر 0 آغاز کرد و با سه برد به دور بعد رسید. اوکراینی ها توانستند شکست را فراموش کنند و با برد مقابل تونس و عربستان سعودی به مرحله حذفی راه یابند.

در دور دوم ایتالیا با یک پنالتی جنجالی که ˈفابیو گروسوˈ در آخرین ثانیه های بازی مقابل استرالیا به دست آورد پیروز شد و سپس اوکراین را از پیش رو برداشت.

آلمان پس از برد مقابل سوئد، بازی پر تنشی مقابل آرژانتین انجام داد. ˈخوزه پکرمنˈ سرمربی آرژانتین پس از آن که تیمش 1 بر 0 پیش افتاد، ˈخوان رومن ریکلمهˈ را از بازی بیرون کشید تا برتری شکننده اش را حفظ کند، اما میروسلاو کلوزه 10 دقیقه مانده به پایان بازی گل زد و میزبان در ضربات پنالتی پیروز شد.

پرتغال بهترین بازی تورنمنت را مقابل هلند در دور یک هشتم نهایی انجام داد و سپس انگلیس را در یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی برد.

این دومین راهیابی متوالی تیم های ˈلوییس فلیپه اسکولاریˈ به مرحله یک چهارم نهایی بود. فرانسه هم اسپانیا و برزیل، دو غول فوتبال دنیا را برد.

در نیمه نهایی دو گل وقت اضافی باعث شد ایتالیایی ها به فینال برسند. گروسو بار دیگر قهرمان ایتالیا بود که گل بسیار حیاتی آنها را زد.

بازیکنان کهنه کار فرانسه که جور تصمیمات عجیب و غریب ˈریمون دومنکˈ سرمربی تیم را می کشیدند، تیمشان را مقابل پرتغال به پیروزی رساندند. پنالتی زیدان برای برد آنها در این بازی کافی بود.



فرانسه اسپانیا  2006

nmmn

mkmm



** زیدان ستاره ای که اخراج شد

در فینال تیم های فرانسه و ایتالیا به تساوی 1 بر 1 رسیدند و بازی به وقت اضافی کشید. در اوج حساسیت، زیدان با سر به سینه ˈمارکو ماتراتزیˈ مدافع ایتالیا کوبید تا در آخرین مسابقه رسمی خود با کارت قرمز مستقیم اخراج شود.

ˈدیوید ترزگهˈ یک پنالتی حساس را از دست داد و گروسو آخرین پنالتی ایتالیا را گل کرد تا تیمش قهرمان شود.



njm

bnjn

cscs

m,



 

** برنده توپ طلایی: زین الدین زیدان (فرانسه)

** برنده کفش طلایی: میروسلاو کلوزه (آلمان)

** برنده جایزه یاشین برای بهترین دروازه بان: جیانلوییجی بوفون (ایتالیا)

** برنده جایزه بهترین بازیکن جوان: لوکاس پودولسکی (آلمان)

** برنده جایزه بازی جوانمردانه: اسپانیا و برزیل

** برنده جایزه بهترین بازی: پرتغال


تیم های برزیل، آرژانتین، چک، اسپانیا و هلند به عنوان ناکامان اصلی جام جهانی لقب گرفتند. این تیم ها که به عنوان مدعیان اصلی حضور در جمع چهار تیم و کسب عنوان قهرمانی بودند، در عین ناباوری از دور مسابقات حذف شدند.

 





نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی