نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم



پس از ناکامی در جام ملت های آسیا 2007 در ضربات پنالتی، امیر قلعه نویی از سرمربیگری تیم برکنار و علی دایی به عنوان مربی جوان جایگزین وی شد . قرعه کشی دور اول انجام و ایران با امارات، سوریه و کویت همگروه شد . از هر گروه نیز دو تیم به دور بعد راه می یافتند . اولین بازی بهمن سال 1386 برابر سوریه در آزادی انجام شد که بدون گل خاتمه یافت . دومین بازی نیز در فروردین 87 برابر کویت در کشور کویت برگزار شد که علیرغم دو گل ابتدای بازی توسط نیکبخت واحدی و جلال حسینی در نهایت با تساوی 2-2 خاتمه یافت . سومین بازی نیز خرداد87 در ورزشگاه آزادی تهران مقابل امارات بود که باز هم با تساوی بدون گل خاتمه یافت تا نگرانی‌ها از صعود افزایش یابد . پنج روز بعد بازی بعدی مقابل امارات در شهر العین انجام شد که این بار پیروزی 1 بر صفر ملی پوشان همراه بود . تسلط نسبی و هماهنگی بهتری بین بازیکنان مشاهده می شد . یک هفته بعد در دمشق بازی بعدی مقابل سوریه بود که این بار نیز ملی پوشان موفق شدند با گل های غلامرضا رضایی و محسن خلیلی دو بر صفر برنده شوند . با این پیروزی، تیم از زیر فشار عدم صعود خارج شد و صدر نشین گروه شد . در نهایت آخرین بازی نیز هفته بعد در تهران مقابل کویت بود که با پیروزی 2 بر صفر ملی پوشان خاتمه و ایران با 12 امتیاز از 6 بازی به عنوان صدرنشین به همراه امارات (تیم دوم) به مرحله بعد صعود کردند .

داستان مرحله بعد، اما داستانی بسیار متفاوت بود . فیفا در طول سال 1386 (2007) به طور پیوسته و مداوم مکاتباتی با فدراسیون فوتبال ایران داشت و درخواست داشت تا فدراسیون فوتبال طبق شیوه نامه ارسالی از فیفا، انتخابات برگزار و مسئولان آن طبق انتخابات در مجمع عمومی فدراسیون (و نه از طریق انتصاب قوای دولتی) انتخاب شدند . قوانین برگزاری لیگ و داوری ها هم تابع شیوه نامه بود .

طبق قوانین فیفا، فدراسیون فوتبال هر کشور، نهادی مردمی و غیردولتی محسوب می شد که تابع دولتمردان سیاسی نباشد . سرانجام بهمن ماه 86 انتخابات برگزار و علی کفاشیان به عنوان رئیس فدراسیون انتخاب شد . هر چند مشکلاتی در این راه به وجود آمد و حتی احتمال برکناری وی و انتصاب گزینه‌ای دولتی نیز قوت گرفته بود ولی فیفا با ارسال اخطاریه‌ای شدید الحن درخصوص تحریم فوتبال ایران در صورت دخالت سیاسیون در فعل و انفعالات فدراسیون، موجب عقب نشینی سایر احتمالات شد . در چنین شرایطی، دور نهایی مقدماتی قرعه کشی شد و ایران با کره‌جنوبی، کره شمالی، عربستان و امارات در یک گروه قرار گرفت . دو تیم اول گروه مستقیم به جام جهانی صعود می کردند و تیم سوم راهی پلی آف می شد . نخستین بازی با عربستان در ریاض در شهریور سال 87 برگزار شد و با تساوی 1-1 خاتمه یافت . بازی دو تیم متعادل بود . بازی دوم نیز در مهرماه مقابل کره شمالی در تهران بود که با گل های مهدوی کیا و نکونام 1-2 پیروز شد .

مقدماتی جام جهانی 2010

2010

بازی سوم نیز در دوبی مقابل امارات 1-1 خاتمه یافت هر چند میزبان چندین موقعیت خطرناک و تک به تک داشت که با واکنش های عالی رحمتی خنثی شد .

مقدماتی جام جهانی 2010

چهارمین بازی مقابل کره جنوبی در تهران بود که هر چند تا دقیقه 81 ، ملی پوشان 0-1 جلو بودند ولی با گل دیرهنگام کره‌ای ها، بازی به تساوی رسید .



مقدماتی جام جهانی 2010


این تساوی های متوالی در انتهای بازیها، می توانست جهت صعود مشکل ساز شود و همین گونه هم شد . لیکن فروردین 88 بازی پنجم مقابل عربستان در تهران، شرایط به صورتی تراژیک ورق خورد و در حالی که با تک گل مسعود شجاعی تا دقیقه 79 ، 1 بر صفر پیروز بود، با دو گل عربستان، نتیجه 1-2 واگذار گردید تا اولین باخت خانگی مقابل عربستان در حضور رئیس جمهور وقت رقم بخورد .


مقدماتی جام جهانی 2010

مقدماتی جام جهانی 2010

مقدماتی جام جهانی 2010


پس از بازی با فشار از نهادهای مختلف بر روی فدراسیون، سرانجام علی دایی از سرمربیگری تیم برکنار و افشین قطبی که سال ها به عنوان ایرانی در کره جنوبی مربیگری کرده بود، انتخاب شد . خرداد  1388 ، بازی سرنوشت ساز در سئول برگزار شد . ملی پوشان تنها در صورت پیروزی در این بازی و تساوی عربستان و کره شمالی مستقیم به جام جهانی می رفتند . امتیازات از دست رفته در تساوی‌های پی در پی سرانجام گریبان ایران را گرفته بود . در حالی دقیقه 52 ، با گل مسعود شجاعی ایران یک بر صفر پیش افتاد که اشتباه مدافعین و دروازه بان حریف در تعارف به دفع توپ، فرصت گلزنی را برای شجاعی فراهم ساخت . اشتباه قطبی در تعویض ها و قراردادن تیم در فاز دفاعی، فرصت حملات را به حریف داد تا فشار را دو چندان کند . سرانجام فشار حریف نتیجه داد و دقیقه 82 گل تساوی کره به ثمر رسید .


مقدماتی جام جهانی 2010

2010


با این تساوی، صعود مستقیم غیرممکن شد و امیدها به بازی پلی آف بود که آن هم با تساوی بدون گل عربستان و کره شمالی در جده، از بین رفت .




ایران با 11 امتیاز از 8 بازی عنوان تیم چهارم را در بین گروه 5 تیمی کسب کرد . کره شمالی و جنوبی به طور مستقیم به جام جهانی صعود کردند و عربستان نیز راهی پلی آف با بحرین شد و داستان جام جهانی 2010 برای ایران پایان یافت .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی