نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم





نوزدهمین دوره جام جهانی فوتبال به تاریخ خرداد و تیر 1389 ( جولای 2010)  در کشور آفریقای جنوبی برگزار شد .

برای اولین بار یک کشور آفریقایی میزبان این رقابت ها بود و  تیم ملی هم علیرغم توانایی و شایستگی در  یک رقابت میلیمتری از حضور در این تورنمنت محروم شد .

در این دوره تیمهای هلند ، اروگوئه ، ژاپن ، کره جنوبی و پاراگوئه فراتر از انتظار بودند و در عوض تیمهای ایتالیا ، انگلستان ، فرانسه ، برزیل و آرژانتین کمتر از حد   انتظار بودند و هیچ کدام به نیمه نهایی هم نرسیدند .

س از مشخص شدن 32 تیم برای ورود به جام جهانی فوتبال، قرعه کشی بین این تیم‌ها انجام شد و به 8 گروه 4 تیمی تقسیم شدند.

 

گروه (آ) آفریقای جنوبی میزبان ، مکزیک، اروگوئه و فرانسه:

 

گروه (بی) تیم‌های آرژانتین، نیجریه، کره جنوبی و یونان.

 

گروه (سی) تیم های انگلستان، آمریکا، الجزایر و اسلوونی.

 

گروه (دی) تیم‌های آلمان، استرالیا، صربستان و غنا.

 

گروه (ای) تیم‌های هلند، دانمارک، ژاپن و کامرون.

 

گروه (اف) تیم های ایتالیا، پاراگوئه، نیوزلند و اسلواکی

 

گروه (جی) تیم‌های برزیل،کره‌شمالی، ساحا عاج و پرتغال.

 

گروه (اچ) تیم‌های اسپانیا، سوئیس، هندوراس و شیلی.










گروه (آ):

آفریقای جنوبی 1 - 1 مکزیک، اروگوئه 0 - 0 فرانسه، آفریقای جنوبی 0 - 3 اروگوئه، فرانسه 0 - 2 مکزیک، مکزیک 0 - 1 اروگوئه، فرانسه 1 - 2 آفریقای جنوبی

در پایان بازی‌های مرحله اول، از گروه (آ) تیم‌های اروگوئه با 7 امتیاز، مکزیک با 4 امتیاز، آفریقای جنوبی با 4 امتیاز و فرانسه با یک امتیاز به ترتیب تیم‌های اول تا چهارم این گروه بودند.

 

از این گروه اروگوئه به عنوان تیم اول و مکزیک که با تفاضل گل از آفریقای جنوبی پیش افتاده بود به عنوان تیم‌ دوم به مرحله یک هشتم راه یافتند.

 

میزبان مسابقات (آفریقای جنوبی) و نایب قهرمان دوره قبل (فرانسه) که بسیار چهره ضعیفی از خود نشان داده بود از دور مسابقات خارج شدند.

 

 

نتایج مسابقات گروه (بی):

 

کره جنوبی 2 - 0 یونان، آرژانتین 1 - 0 نیجریه، آرژانتین 4 - 1 کره‌جنوبی، یونان 2 - 1 نیجریه، نیجریه 2 - 2 کره جنوبی، یونان 0 - 2 آرژانتین

 

در پایان بازی‌های مرحله اول، از گروه (بی) نیز تیم‌های آرژانتین با 9 امتیاز، کره جنوبی با 4 امتیاز، یونان با 3 امتیاز و نیجریه با یک امتیاز به ترتیب تیم‌های اول تا چهارم این بودند.

 

از این گروه آرژانتین با اقتدار کامل به عنوان تیم اول و کره جنوبی به عنوان تیم‌ دوم به مرحله یک هشتم راه یافتند.

 

 

 

تایج مسابقات گروه (سی):

 

انگلیس 1 - 1 آمریکا، الجزایر 0 - 1 اسلوونی، اسلوونی 2 - 2 آمریکا، انگلیس 0 - 0 الجزایر، اسلوونی 0 - 1 انگلیس، آمریکا 1 - 0 الجزایر

 

از گروه (سی) تیم‌های آمریکا و انگلستان هر دو با 5 امتیاز و با تفاضل گل برابر (1+) به مرحله بعد صعود کردند اما از آنجا که آمریکایی‌ها تعداد گل‌های زده بیشتری داشتند به عنوان صدرنشین شناخته شدند.

 

تیم‌های اسلوونی (4 امتیاز) و الجزایر (یک امتیاز) در رده سوم و چهارم قرار گرفتند و از دور مسابقات خارج شدند.

 

نتایج مسابقات گروه (دی):

 

صربستان 0 - 1 غنا، آلمان 4 - 0 استرالیا، آلمان 0 - 1 صربستان، غنا 1 - 1 استرالیا، غنا 0 - 1 آلمان، استرالیا 2 - 1 صربستان

 

از گروه (دی) تیم‌های آلمان (6 امتیاز) و غنا (4 امتیاز و تفاضل گل بهتر نسبت به استرالیا) به عنوان تیم‌های اول و دوم شناخته شدند.

 

 

 

نتایج مسابقات گروه (ای):

 

هلند 2 - 0 دانمارک، ژاپن 1 - 0 کامرون، هلند 1 - 0 ژاپن، کامرون 1- 2 دانمارک، دانمارک 1 - 3 ژاپن، کامرون 1 - 2 هلند

 

در گروه (ای) تیم هلند با 3 برد و 9 امتیاز اول و ژاپن با 6 امتیاز دوم شدند و به مرحله بعد راه‌یافتند.

 

تیم دانمارک با 3 امتیاز و کامرون بدون کسب امتیاز سوم و چهارم شدند و راهی کشور خود شدند.

 

نتایج مسابقات گروه (اف):

 

ایتالیا 1 - 1 پاراگوئه، نیوزلند 1 - 1 اسلواکی، اسلواکی 0 - 2 پاراگوئه، ایتالیا 1 - 1 نیوزلند، اسلواکی 3 - 2 ایتالیا، پاراگوئه 0 - 0 نیوزلند

 

از گروه (اف) تیم پاراگوئه با 5 امتیاز اول شد و اسلواکی نیز با شکست ایتالیا در بازی آخر با 4 امتیاز دوم و راهی مرحله بعد شد.

تیم نیوزلند با کسب 3 مساوی و 3 امتیاز سوم شد و ایتالیا؛ مدافع عنوان قهرمانی که در این دوره بسیار ضعیف ظاهر شده بود، با 2 مساوی و یک باخت و کسب 2 امتیاز چهارم شد و از دور مسابقات حذف شد.

 

 

 

نتایج مسابقات گروه (جی):

 

ساحل عاج 0 - 0 پرتغال، برزیل 2 - 1 کره شمالی، برزیل 3 - 1 ساحل عاج، پرتغال 7 - 0 کره شمالی، پرتغال 0 - 0 برزیل، کره شمالی 0 - 3 ساحل عاج

 

در گروه (جی) برزیل با 2 برد و 1 مساوی مجموعا با 7 امتیاز اول و تیم پرتغال با 5 امتیاز دوم و راهی مرحله بعد شدند.

 

تیم ساحل عاج با 4 امتیاز سوم و کره شمالی با 3 باخت و 12 گل خورده به عنوان ضعیف‌ترین تیم این گروه چهارم و حذف شد.

 

نتایج مسابقات گروه (اچ):

 

هندوراس 0 - 1 شیلی، اسپانیا 0 - 1 سوئیس، شیلی 1 - 0 سوئیس، اسپانیا 2 - 0 هندوراس، شیلی 1 - 2 اسپانیا، سوئیس 0 - 0 هندوراس

در گروه (اچ) تیم‌های اسپانیا و شیلی با 6 امتیاز (تفاضل گل بهتر اسپانیا نسبت به شیلی) اول و دوم شدند و به مرحله بعد راه‌یافتند و تیم سوئیس با 4 امتیاز سوم و هندوراس با یک امتیاز چهارم شدند.

از جمله اتفاقات مهم این مرحله حذف زود هنگام تیم‌های ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی و فرانسه، مدعی قهرمانی بود که بازتاب‌های گسترده‌ای در محافل ورزشی و خبری داشت.

 











در مرحله یک هشتم، مسابقات به شکل حذفی برگزار شد و در صورت مساوی در وقت قانونی و اضافه، با زدن ضربات پنالتی تیم صعود کننده مشخص شد.

 

مرحله یک هشتم نهایی:

 

اروگوئه 2 - 1 کره جنوبی، آمریکا 1 - 2 غنا، آلمان 4 - 1 انگلستان، آرژانتین 3 - 1 مکزیک، هلند 2 - 1 اسلواکی، برزیل 3 - 0 شیلی، پاراگوئه 0 - 0 ژاپن (ضربات پنالتی پاراگوئه 5 ژاپن 3)، اسپانیا 1 - 0 پرتغال

 

از نتایج جالب  دور یک هشتم ، شکست تحقیرآمیز 1-4 انگلیس از آلمان بود . این دو تیم که سابقه ای دیرینه در میادین ملی دارند قبل از دیدار به حاشیه سازی پرداختند که باعث بالا رفتن حساسیت بازی شد . در جریان بازی در حالی که آلمان 2-1 پیش بود انگلیس گلی بود به ثمر رساند که با تشخیص اشتباه کمک داور مردود اعلام شد .  همچنین در این مرحله آرژانتین یک گل آفساید به مکزیک زد که داور آن را پذیرفت و باعث بالا رفتن اعتراضات به داوری ها شد .

حذف پرتقال توسط اسپانیا نیز جنجال برانگیز شد . حضور 4 تیم از آمریکای جنوبی در بین 8 تیم برتر جهان ، نشان از قدرت برتر این قاره در سطح جهان داشت .

 

مرحله یک چهارم نهایی:

 

برزیل 1 - 2 هلند، غنا 1 - 1 اروگوئه (ضربات پنالتی اروگوئه 4 - غنا 2)، آلمان 4 - 0 آرژانتین، پاراگوئه 0 - 1 اسپانیا

 

در مرحله یک چهارم نهایی در 4 مسابقه 10 گل در وقت قانونی به ثمر رسید و 6 گل هم در ضربات پنالتی زده شد.

 

در این مرحله نتایج به گونه‌ای رقم خورد که تقریبا برای اکثر کارشناسان و فوتبال دوستان غیر قابل پیش‌بینی بود.

 

پیروزی اروگوئه مقابل غنا قابل درک و پیش‌بینی بود اما باخت برزیل در مقابل هلند اینگونه نبود. برزیل در حالی که نیمه نخست مسابقه را با نتیجه 1 بر صفر جلو بود در پایان با نتیجه 2 بر یک به هلند باخت و از دور مسابقات کنار رفت.

کمتر کارشناسی باخت تحقیرآمیز آرژانتین در مقابل آلمان را پیش‌بینی می‌کرد.

 

آلمان‌ها با ارائه یک بازی کاملا منطقی کنترل توپ و میدان را تقریبا در تمامی لحظات در اختیار داشتند و به ستاره‌های پرشمار تیم مقابل اجازه هنرنمایی ندادند و با زدن 4 گل آرژانتین و مارادونا را به شکلی تحقیرآمیز راهی خانه کردند.

 

در این مرحله از 4 تیم صعود کننده آمریکای جنوبی فقط تیم اروگوئه توانست جواز ورود به مرحله نیمه نهایی را کسب کند.






مرحله نیمه نهایی:

 

هلند 3 - 2 اروگوئه، آلمان 0 - 1 اسپانیا

 

آمریکای جنوبی که در مرحله نیمه نهایی 4 تیم داشت، با حذف برزیل، آرژانتین و پاراگوئه کفه ترازو را به نفع اروپا از دست داد و تنها اروگوئه در جمع 4 تیم برتر حضور داشت.

 

نیمه نهایی :

هلند در این بازی با چربش بیشتر 3 بر 2  اروگوئه و فورلان را شکست داد و اسپانیا  هم در بازی پایاپای  درپی یک ضربه کرنر آلمان را 0-1  شکست داد .





فینال :

دیدار فینال در حالی برگزار شد که اسپانیا قهرمان اروپا به بالاترین حد در سطح فوتبال ملی رسیده بود و تیکی تاکای معروف آن ، امان حریفان را می برید . بازی فینال اسپانیا و هلند تا حدودی پایاپای بود و به نظر می آمد حملات اسپانیا زهردارتر است .این بازی رکورد بیشترین خطا و کارت زرد تورنمت را شکست . در وقت عادی گلی ردوبدل نشد . لیکن در وقتهای اضافه مدافع هلند با دریافت کارت زرد دوم از بازی اخراج شد .

به نظر میرسید هلند به کشیدن بازی به ضربات پنالتی راضی تر است و به عکس اسپانیا با افزایش فشار ، در صدد پیروزی در وقتهای اضافه است . سرانجام پرسینگ اسپانیا بی پاسخ نماند و در پی یک ریباند ، اینیستا در دقیقه 117 گل سرنوشت ساز و پیروزی بخش اسپانیا  را به ثمر رساند و قهرمانی را برای اسپانیا به ارمغان آورد .



=======================================================


جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی همچون ادوار گذشته دارای حاشیه‌های فراوان وجذابی بود

 

از جمله این حاشیه‌ها می‌توان به سکوت فیفا در مقابل خطاهای بزرگ داوری، حضور ستاره یک تیم در نیمکت کادر فنی برای تقویت روحیه تیم، حضور چهره‌های معروف سیاسی و سینمایی و هنری در بین تماشاچیان و حضور نزدیکان بازیکنان در کنار دروازه اشاره کرد.

 

یکی دیگر از مواردی که باعث جذابیت بیشتر مسابقات شد، داغ شدن بازار پیشگوها بود. بطوری که این موضوع به حیوانات هم سرایت کرده بود.

 

جالبترین و خبرسازترین این پیشگویی‌ها، پیشگویی یک اوختاپوس در آلمان بود که قبل از هر بازی حساسی در صدر اخبار جام جهانی قرار می‌گرفت.

 






نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی