نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم


برای اولین بار بازیهلی جام ملتهای اروپا به میزبانی دو کشور برگزار می شد : بلژیک و هلند .  16 تیم نهایی این دوره در چهار گروه چهار تیمی باریها را در ژوئن  و ژولای 2000 برگزار کردند . افتتاحیه در بلژیک و فینال در هلند برگزار شد .

از نتایج عجییب این دوره پیروزی 6-0 هلند بر یوگسلاوی و شکست 3-0 آلمان از ذخیره های پرتقال بود .







 چهار تیم ایتالیا ، فرانسه ، پرتقال و هلند به مرحله نیمه نهایی راه یافتند . در این مرحله دیدار هلند و ایتالیا با فراز و نشیب های بسیاری همراه بود . دو پنالتی تیم هلند توسط کلایورت و دی بوئر  در طول بازی از دست رفت  و خطاها و سوت های ممتد داور مدام جریان بازی را متوقف میکرد در دقیقه 34 آتزوری با اخراج زامبروتا ده نفره ادامه داد .. در نهایت پس از 120 دقیقه تلاش ، بازی به ضربات پنالتی کشید . جایی که تولدو دروازه بان ایتالیا انتظار آن را میکشید .  هر پنج پنالتی ایتالیا به ثمر نشست ولی یکی از پنالتی های هلند توسط تولدو مهار و ایتالیا راهی فینال شد .



در سوی دیگر فرانسه و پرتقال دیگر بازی نیمه نهایی را برگزار کردند . بازی در وقت اضافه دوم بدون گل در جریان بود که در یک صحنه بحث برانگیز توپ به دست مدافع سرنگون شده پرتقال در محوطه جریمه اصابت کرد و داور آن را پنالتی تشخیص داد . هجوم بازکنان پرتقال به تصمیم داور، اخراج نونو گومز و محرومیت آتی چند بازیکن دیگر را به دنبال داشت . در نهایت پنالتی توسط زیدان به گل طلایی تبدیل و فرانسه راهی فینال شد .

بازی فینال نیز داستان متفاوتی بود . در حالی که فرانسه هجوم بیشتری بر دروازه ایتالیا داشت ، آتزوری ها با دفاع چند لایه سعی در ضد حملات داشتند که چندین ضدحمله و ضربات نهایی الکس دل پیه رو در چارچوب نبود . سرانجام روی نبوغ فردی توتی که بهترین بازیکن تورنمنت انتخاب شد و پاس رو به عقب او برای جیانلوکا پسوتو ، ارسال روی دروازه او توسط نوک پای مارکو دلوکیو  به گل ایتالیا مبدل شد و تا اواخر بازی همین نتیجه ادامه داشت . فشار فرانسه بر روی ایتالیا سرانجام نتیجه داد و ضربه گوشه محوطه  ولتورد با اشتباه نستا در دفاع وارد دروازه شد و کار به وقت اضافه رسید . در وقت اضافه هم ضربه استثنایی ترزه گه به گل طلایی ختم و ایتالیا در واپسین دقایق قهرمانی را به فرانسه واگذار کرد .

 

گل مارکو دلویکیو  به فرانسه (فینال)

گل دیوید ترزه گه  به ایتالیا (فینال)


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی