نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

۳ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

تیم ملی در گروه 6 بازی ها با آرژانتین ، نیجریه و بوسنی و هرزگوین همگروه بود .

سیستم تیم با مربیگری کی روش ، در این بازیها مالکیت زمین در برابر مالکیت توپ حریف بود .

بر این اساس ، در بازی اول تساوی بدون گل مقابل نیجریه در حالی حاصل شد که عملا دو تیم خطر خاصی روی دروازه همدیگر ایجاد نکردند وحملات نصفه و نیمه بود .

بازی دوم مقابل آرژانتین سیستم تیم تغییر کرد و حملاتی از از جناحین بر روی دروازه انجام یافت و چند ضربه در چارچوب توسط ملی پوشان حتی احتمال برد راتقویت کرد .




پنالتی مشکوک بر روی دژاگه نیز نادیده گرفته شد .

سرانجام بر روی یک ضربه قوس دار لیونل نسی ، حسرت یک امتیاز برای ایران باقی ماند .

بازی سوم مقابل بوسنی ، توان فیزیکی بازیکنان به وضوح کاهش یافته بود .

شکست 3-1 نیز گواه این مطلب بود .

از مجموع سه بازی نیز تیم ملی یک امتیاز کسب نمود .


طبق قرعه کشی جهت رسیدن به مرحله نهایی ، تیم ملی می بایست سه مرحله را پشت سر بگذارد . این مراحل از ساده تر به متوسط و سخت مربوط میشد .

در مرحله اول طبق قرعه کشی ، بازی رفت و برگشت مقابل مالدیو باید انجام میشد و برنده آن به مرحله بعد صعود میکرد . در  مجموع ایران 5-0 برنده شد . در مرحله دوم ایران با قطر ، بحرین و اندونزی هم گروه بود .در این مرحله هم ایران با سه پیروزی ، سه تساوی به عنوان تیم نخست به مرحله بعد صعود کرد .

پیروزی 6-0 مقابل بحرین در مهرمام 1390 خیره کننده و ماندگار بود .



در مرحله نهایی ، ایران با ازبکستان ، قطر ، کره جنوبی و لبنان هم گروه بود .

اولین بازی در حالی با گل دقیقه 90 خلعتبری مقابل ازبکستان پیروز شد که در طول بازی حریف سرتر نشان میداد و یک صحنه بازگشت توپ از داخل دروازه توسط سید جلال حسینی مشکوک به گل بود .

بازی بعد مقابل قطر 0-0 در تهران تمام شد . لیکن در بازی سوم در بیروت در حالی تیم ملی چربش بیشتری برلبنان نشان میداد در پی یک سانتر کاشته و ضربه سر ، بازی را 1-0 واگذار کرد . این شکست معادلات را در گروه به هم ریخت و کار صعود ایران را مشکل کرد .

هرچند در بازی برگشت تیم انتقام بازی رفت را گرفت و 4-0 برنده شد لیکن باخت 1-0 مقابل ازبکستان مجددا معادلات را پیچیده و صعود تیم را در گرو شکست کره جنوبی در بازی آخر در این کشور نمود .

در این بازی که 28 خرداد 1392 در اولسان کره انجام  شد تیم ملی نمایشی فراتر از انتظار انجام داد و با دفاعی جانانه در برابر حملات کره ای ها ، در پی یک ضد جمله و فرار تماشایی رضا قوچان نژاد ، موفق شد تک گل بازی را به ثمر رسانده و با پیروزی دلچسب در خارخ خانه ،  صعود به جام جهانی 2014 را جشن بگیرد .


تیم ملی با مربیگری کی روش و جوانگرایی به نسبت جام جهانی وارد کارزار جام ملتهای آسیای 2015 در استرالیا شد .

بازی‌ها در پنج شهر سیدنی، ملبورن، کانبرا، بریزبن و نیوکاسل برگزار شدند. برای میزبانی این رقابت‌ها هیچ کشوری به جز استرالیا نامزد نشده بود. کشور استرالیا به دلیل میزبانی و بر طبق رویه، بدون شرکت در رقابت‌های مرحلهٔ مقدماتی به مرحله پایانی این مسابقات راه یافت و تیم‌های ژاپن و کره جنوبی به ترتیب و به علت کسب مقام‌های اول و سوم در جام ملتهای آسیا ۲۰۱۱ بطور خودکار به مرحله پایانی صعود کردند. بقیه ۱۳ تیم طی رقابت‌های مرحلهٔ مقدماتی که با شرکت ۴۴ تیم از بهمن ماه ۱۳۹۱ تا اسفندماه ۱۳۹۲ برگزار شده بود، به مرحله پایانی راه یافتند.

سه پیروزی در مرحله گروهی که هر سه مقابل  کشورهای حوزه خلیج فارس : قطر ، بحرین و امارات بود باعث شد تیم با 9 امتیاز حداکثری به مرحله خذفی برسد .  حضور  جوانانی همچون آزمون  به وضوح کیفیت تیم را بهتر نشان میداد .


ایران امارات 2015

ایران بحرین 2015


در مرحله یک چهارم تیم به مصاف عراق رفت . کشوری که از التهابات اجتماعی رنج میبرد . هرچند بازی با برتری ایران آغاز شد ولی اشتباهات  داور مسابقه در اخراج مهرداد پولادی و ده نفره شدن تیم به همراه اشتباهات فاحش حقیقی درون دروازه ، کار را به تساوی 3-3 در وقت اضافه کرد . در ضربات پنالتی نیز  7-6 عراق پیروز شد و حقیقی حتی یک ضربه پنالتی را نتوانست مهار کند . بعد از بازی نیز فدراسیون ایران نسبت به داوری بازی و نیز حضور عبدالزهرا  در بازی به دلیل دوپینگ قدیمی اعتراض نمود که هردو توسط afc  رد شد .


ایران عراق 2015    1

ایران عراق 2015    2

ایران عراق 2015   3

ایران عراق 2015   بنیامین ویلیامز

در مرحله نیمه نهایی نیز کره جنوبی 2-0 عراق را شکست داد  و استرالیا نیز با همین نتیجه امارا ت  را شکست داد و فینالیست شد.

در فینال نیز استرالیا  در وقت اضافه 2-1  با گل ترویسی  کره جنوبی را شکست داد و قهرمان شد .


فینال جام ملتهای آسیا 2015    1

فینال 2015    2

فینال 2015    3