نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

نوستالژی فوتبال

از خاطرات فوتبال های ایران و جهان ، انرژی بگیریم

۵ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است


ایران در جام جهانی 2018  با تیمهای اسپانیا ، پرتقال و مراکش همگروه بود و نتایج قابل قبولی گرفت و حریفی آسان برای رقبا نبود . در گروه مرگ رقابتها یک پیروزی و یک تساوی و یک باخت و 4 امتیاز حاصل کار این تیم بود که حداکثر امتیاز مکتسبه را در تاریخ پنج دوره حضور در جام جهانی به دست آورد .

بازی نخست مقابل تیم زهردار مراکش بود و هرچند حریف در لحظاتی خطرناک نشان میداد لیکن ملی پوشان با مهار بازی و تجمع در محوطه جریمه فرصت گلزنی را از حریف سلب کرده بودند . در انتها نیز روی یک ضربه کاشته و گل به خودی مدافع حریف صاحب بردی شیرین پس از 20 سال از آخرین برد خود در جام جهانی شدند .





 

در بازی دوم مقابل اسپانیا نیز با همان ترکیب  تدافعی و سیستم زمین برابر توپ ارائه کردند و در

 نهایت نیز بر روی یک ضربه ریباند ، توپ به شکل  تصادفی وارد دروازه شد و نتیجه یک بر صفر را برای اسپانیا رقم زد .






بازی سوم مقابل پرتقال نیز مالکیت توپ اکثرا در اختیار حریف بود ولی این مالکیت اثربخشی لازم را در نتیجه گیری نداشت و اکثر توپ ها در پشت محوطه جریمه دفع میشد .

در حالی بازی به این شیوه به انسداد رسیده بود و پرتقال قادر به باز کردن دروازه ایران نبود ، یک حرکت عرضی پشت خط 18 قدم و ضربه قوس دار" ریکاردو کوارشما " که با نبوغ خاصی نواخته شد دروازه بیرانوند را گشود .

پپه با دخالت در برابر سانتر طارمی(58) تیمش را نجات داد سپس ضربه راه دور قدوس از نزدیک تیرراست دروازه پاتریسیو گذشت   دقیقه 72

در بازگشت از رختکن پرتغال به حداقل راضی بود و حتی زمانی که داور نقطه پنالتی را روی خطای عزت اللهی نشان داد، ضربه کریستیانو رونالدو با واکنش عالی بیرانوند همراه شد .

تساوی این بازی در شرایط متناقضی به ثبت رسید، بعد از مشورت با تکنولوژی و.ا.ار   داور یک پنالتی برای ایران گرفت که انصاری فر آنرا به خوبی در گوشه بالایی دروازه جای داد . دقیقه 93



در نهایت در آخرین فرصت این باری ، ضربه بلوکه شده سامان قدوس به طارمی رسید و ضربه او به گوشه بیرونی دروازه اصابت کرد و فرصت تاریخی اولین صعود ایران به دور دوم جام جهانی از بین رفت .

======================================================

 تیم ملی ایران در بخش دفاعی عملکرد فوق العاده ای داشت وبیشترین تکل صحیح وبیشترین مهار توپ را در بین 32 تیم داشت  اما در بخش هجومی اوضاع چندان مساعد نبود وایران در میزان ضربه زدن به سمت دروازه رقبا و همچنین مالکیت توپ پایین ترین عملکرد را بین 32 تیم حاضر در جام جهانی داشت .

 

ایران در جریان 3 بازی خود تنها 21 بار اقدام به ضربه زدن به سمت دروازه رقبا کرده که 4 شوت در چارچوب، 15 شوت بیرون چارچوب و 2 ضربه نیز دفع شده است تا حتی از پاناما که 23 اقدام به ضربه داشته هم پایین تر باشد .

 

همچنین تیم ملی ایران با میانگین 27٪ کمترین درصد مالکیت توپ را در بین  32 حاضر در جام جهانی داشت و تنها تیمی بوده که زیر 30 درصد در هر بازی مالکیت توپ داشته است .


ایران - عراق  جام ملتهای آسیا 2015

 

 

 

 

ایران - پرتقال  2018

 

 

 

 

 

بلژیک - ژاپن 2018

 

 

 

 

 

 

فینال جام جهانی 2018    فرانسه - کرواسی

 

ایران-آرژانتین 2014

 

 

 

 

 

ده گل برتر 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

فینال جام 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 در قاره آسیا در چهار مرحله انجام شد که تیمهای رده میانی و انتهایی آسیا ( از مجموع 46 تیم کنفدراسیون) در مراحل اول و دوم رقابت می کردند و تیمهای رده اول تا 32 رده بندی فیفا برای آسیا   و 6 تیم باقی مانده  دور اول و دوم در 8 گروه پنج تیمی رقابت میکردمد . هشت تیم اول و چهار تیم برتر گروهها به دور نهایی مقدماتی صعود میکردند .در دور نهایی نیز 12 تیم در دو گروه 6 تیمی مسابقه میدادند و دو تیم اول هر گروه مستقیما به جام جهانی صعود میکرد .

در این مرحله ایران با عمان ، ترکمنستان ، گوام و هند  همگروه بود و با شش پیروزی و دو تساوی برابر عمان و ترکمنستان ( در زمین حریفان ) به عنوان تیم اول به دور بعد صعود کرد .

 





در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی ، ایران با کره جنوبی ، سوریه ، ازبکستان ، چین و قطر همگروه بود . در این مرحله ، تیم ملی بهترین نمایش دور مقدماتی ادوار جام جهانی را به نمایش گذاشت و علیرغم همگروهی با تیمهای مقتدر آسیا ، با شش پیروزی ، چهار تساوی ، بدون شکست و دریافت تنها دوگل در ده بازی ، برتری خود را به رخ حریفان کشید . به طوری که قبل از بازی آخر خود ، به عنوان تیم نخست گروه صعود خود را به جام جهانی مسجل کرده بود .